W wielu gospodarstwach spotyka się jeszcze takie maszyny rolnicze, które kiedyś użytkowane były przez starszych członków rodziny. Są to więc stare modele, które czasem przysparzają problemów – np. nie chcą odpalić. Czym to może być spowodowane?

Po 1. Sprawdzamy akumulator
Stan akumulatora przekłada się na działanie ciągnika, a więc gospodarz powinien czuwać nad tym, by akumulator zawsze zachowywał właściwy stan. W starszych ciągnikach są zazwyczaj 2 akumulatory, jednak aby wystąpiły problemy z uruchomieniem ciągnika, wystarczy, że sprawny nie będzie choć jeden.
Akumulatorowi, który ma już swoje lata zagraża zasiarczenie oraz obniżenie prądu rozruchu. Jeżeli ciągnik nie odpala właśnie dlatego – odkręćmy jeden korek i nabierzmy elektrolit do aerometru, by sprawdzić wydajność baterii. Kiedy zauważymy zanieczyszczony płyn, trzeba koniecznie wymienić zestaw.

Po 2. Sprawdźmy zaciski
Po wyglądzie zacisków możemy się dowiedzieć jaki jest stan instalacji rozruchu. Jeśli sprzęt rolniczy nie chce się uruchomić, sprawdźmy zaciski. Jeżeli zauważymy, że są zaśniedziałe, luźne, albo znajduje się na nich nalot – jest to zła sytuacja. Zwłaszcza wtedy, gdy są luźne – pociąga to za sobą poważne konsekwencje.
Akumulator nie może być również obsługiwany w momencie, gdy jeszcze dodatkowo palimy, spawamy, czy szlifujemy coś w pobliżu.
Wracając do zacisków – muszą być one właściwie zaciśnięte na słupku i ochronione – wtedy ich stan jest poprawny.

Po 3. Sprawdzamy przewody
Przestarzałe przewody muszą być po prostu wymienione na nowe – można je kupić w sklepach rolniczych.

Po 4. Sprawdzamy rozrusznik
W starych ciągnikach powinniśmy choć raz w ciągu pół roku zdjąć pokrywę szczotek i usunąć zalegający pył. Następnie trzeba sprawdzić stan zużycia szczotek, przedmuchać sprężonym powietrzem i zakręcić.
Takie działania obejmują również coraz powszechniejsze rozruszniki – planetarne. Niemal w każdym rozruszniku może też dojść do zwarcia oraz przebicia. Jeżeli wydaje nam się, że w naszym rozruszniku wystąpiła taka sytuacja – wymieńmy go jak najszybciej.

Po 5. Dbamy o odpowiednią ilość prądu
W obrębie ciągnika dużą rolę odgrywa alternator. Raczej w starach ciągnikach nie ma nowoczesnych prądnic i zewnętrznego regulatora napięcia. Jeżeli właśnie tak jest, a nasza maszyna sprawnie pracuje, przeprowadźmy czynności ukierunkowane na zachowanie paska klinowego i jego naciągu we właściwym stanie, a także zachowanie w porządku prądnicy, stanu jej szczotek i przedmuchów powietrza podłoża regulatora napięcia.

Po 6. Sprawdzamy alternator
Jeśli chodzi o napięcie przez niego generowane – dopuszcza się małe odchylenie, aby pasek klinowy by sprawny. W przypadku zbyt wysokiego napięcia – alternator musi zostać od razu wymieniony.

Po 7. Sprawdzamy świece żarowe
W niektórych starszych ciągnikach nie ma świec żarowych. Świecie muszą poprawnie działać nawet wtedy, gdy jedynie podgrzewają powietrze w kolektorze ssącym.

Po 8. Montowanie podgrzewacza do płynu chłodzącego
Na rynku zakupić można zewnętrzne podgrzewacze płynu chłodzącego. Zamontowane na bloku silnika, podwyższają w szybkim tempie temperaturę płynu, dzięki czemu ciągnik funkcjonuje prawidłowo.